Tuesday, February 7, 2012

Biar Sampai Kepada Hatimu


Kadangkala aku tidak memahami
Mengapa aku berada di atas jalan ini
Baikkah? Atau hanya keburukan yang menanti
...Kerana cabaran itu datang tidak henti-henti
Kadangkala aku jadi penat dan rasa tidak bertenaga lagi
Apakah patut aku teruskan hingga ke akhirnya nanti?

Tetapi aku lihat kegembiraanmu
Dan bagaimana kau usap anak kecilmu dengan tulisanku
“Bacalah, bacalah, nanti dah besar biar jadi orang yang bagus”
Aku tidak berkata apa melainkan air mata di dalam hati bertukar menjadi arus
Saham-saham yang bukan untuk dunia ini
Tetapi untuk hari akhirat nanti
Dakwah itu seperti matahari
Memang bukan semua akan mengenai
Tetapi pasti ada yang disentuhi

Akhirnya aku berazam
Biar aku memperkuatkan diri
Biar nanti hingga benar-benar sampai kepada hatimu
Menyentuh jiwa agar kembali kepada Allah Yang Satu
Biar senyuman itu terbit kembali
Dan wujud di sisiku di akhirat nanti
“Ya Allah, inilah dia yang buat begitu dan begini”
“Mengajak kami kembali kepadaMu wahai Ilahi”
Dan Allah tersenyum kepadaku membayar segala perit dan jerih di dunia ini

Maka aku memilih untuk kekal menempuh duri-duri
Melaksanakan segala kerja sambil mempertingkatkan diri
Biar sampai benar-benar menyentuh jiwamu
Agar itu semua menjadi saksi buat hari nanti


Credit : Hilal Asyraf

No comments: